14 Webdesign tips 2021

14 Webdesign tips en tricks

Marc Korthout

Marc Korthout

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Heb je plannen voor een nieuwe website? Ga je het zelf doen, of laat je het doen? In dit artikel vind je dé webdesign tips en tricks voor 2021.

1. Design trends

Hierbij enkele design trends die ons opvielen.

Emoji’s

We zien steeds meer ontwerpen gebasseerd op emoji’s 😀

Natuurlijk is het niet handig om het in al je zinnen en teksten te gebruiken, maar hier en daar een leuke smiley…waarom niet 😉

emoji design
Natuurlijk design

Het gebruik van natuurlijke texturen, zien we niet alleen terug in veel interieurs, ook producten worden veel ontworpen met de natuur in het achterhoofd.

natuurlijk design
Optische illusies

De ogen bedrogen, we kennen ze allemaal de prachtige afbeeldingen van bijvoorbeeld M.C. Escher.

Steeds meer vormgevers maken gebruiken van optische illusies binnen hun ontwerpen. Het houdt de aandacht vast en het kan zorgen voor een verhoogde deelbaarheidsfactor.

optische illusie design
Cartoon design

Onze drukke maatschappij maakt het moeilijk om nog op te vallen, echter is het gebruik van een cartoon iets wat veel mensen toch nog de hun aandacht laat trekken.

cartoon design

2. Toegankelijkheid

Openbare gebouwen zijn verplicht om, waar mogelijk, zo toegankelijk te zijn voor mensen met een handicap.

Ook voor deze doelgroep is het prettig om een website bezoek zo toegankelijk mogelijk te maken, denk aan alt-tags voor afbeeldingen, het aanpasbaar maken van het contrast of het omdraaien van de kleuren.

Natuurlijk hoeft niet iedere website dit aan te bieden, maar bedenk wanneer dit van toegevoegde waarde zou kunnen zijn.

3. Contactmogelijkheden

Uiteraard is het doel van jouw website om in contact te komen met jouw bezoekers. Het is prima om je telefoonnummer op je website te zetten, sterker nog wij adviseren dit alleen maar.

Maar met een mailadres en een telefoonnummer alleen ben je er nog niet.

Je wilt ook op meerdere plekken een contactmogelijkheid aanbieden, uiteraard je contactpagina, maar ook op je diverse landingspagina’s is het belangrijk om een eigen contactformulier te hebben.

Tenslotte raden wij altijd aan om een whatsapp mogelijkheid te bieden wanneer de website op een mobiele telefoon geladen wordt. Maar misschien past een chat(bot) mogelijkheid meer bij jou.

whatsapp op website

4. Animaties

Uiteraard zullen video en animatie steeds meer domineren op internet. Bewegende elementen trekken op subtiele manier de aandacht, denk er wel aan dat je niet álles laat animeren. Het kan namelijk snel teveel worden.

Een mooi voorbeeld vind ik als je het quick-menu gebruikt hier in dit artikel dan schuift de pagina heen en weer in plaats van dat het gewoon naar het betreffende springt…een mooi voorbeeld van een eenvoudige animatie.

5. Bewezen technieken

Veel mensen die wij spreken over Webdesign hebben allerlei creatieve ideeën, en dat moedigen wij alleen maar aan. Toch zit er een maar aan…vaak willen ondernemers iets té creatief worden en schiet de website zijn doel voorbij.

Balans in het geheel brengen is belangrijk en een goede webdesigner kan je hierbij helpen. Bij SiteRaket geven we dit soort webdesign tips gewoon gratis, ook als je geen klant wordt!

webdesign balans

6. Marketing first

Ondanks dat een ontwerp het belangrijkste onderdeel van je website is is het van essentieel belang dat je altijd uitgaat van wát de website moet gaan doen voor jou. Met andere woorden, welk marketingdoel wil je vervullen…dus “marketing first”.

Internetbureaus die een “online visitekaartje” bieden hebben het eigenlijk niet begrepen.

Bedenk wat jouw website voor jou moet gaan doen, leads verzamelen, een funnel met ontvangers vullen, iets verkopen…eigenlijk maakt het niet uit wat het doel is, als je er maar over nadenkt!

MARKETING FIRST!!

7. Snel, sneller, snelst

Ow jee, van alle webdesign tips is deze een moeilijk punt voor veel webbouwers…de snelheid van jouw website! Google kijkt naar talloze factoren als het gaat om vindbaarheid, en snelheid is een hele belangrijke factor. Maar ook voor jouw bezoekers is het minstens zo belangrijk om een zo kort mogelijke laadtijd te hebben.

Verkleinen kan op allerlei manieren, maar hier enkele snelle wins voor jouw website:

  • Comprimeer jouw afbeeldingen, hier zijn talloze plugins voor te vinden.
  • Gebruik caching om je website supersnel bij de bezoeker op het scherm te toveren.
  • Wees zuinig met het gebruik van plugins.
  • Cloudflare (of een andere CDN) kan de laadtijd van jouw site ook enorm positief beïnvloeden.

8. Above the fold

“Boven de vouw” is een term die afkomstig is uit de drukkerswereld. Toen communicatie nog vooral via briefpost verliep wat het belangrijk dat de boodschap boven de vouwlijn van de brief stond.

Nog altijd wordt deze term gebruikt alleen is de vouwlijn nu het einde van het beeldscherm, dus zorg dat de meest belangrijke boodschap (of call-to-action) gelijk in beeld komt wanneer iemand jouw website bezoekt. Dit was altijd al één van de belangrijkste webdesign tips, maar we weten uit ervaring dat bezoekers erg weinig scrollen op websites…

above the fold

9. Weg met keuzestress

Kies voor focus, het klinkt zo simpel maar er zijn veel ondernemers die geen keuze kunnen maken in wat er wél en wat er vooral niet op de website moet staan.

Er staat vaak téveel op dit soort websites en alles lijkt even belangrijk. De bezoekers weten dan niet meer wat er van hen verwacht wordt, waardoor er keuzestress ontstaat.

Maak dus zelf deze keuzes en focus jezelf op de meest belangrijke onderdelen. Zo ontstaat er minder ruis en zal jouw bezoeker eerder geneigd zijn om contact op te nemen i.p.v. te vertrekken naar de concurrent.

keuzestress

10. NIET DOEN >> sliders

Van die prachtige afbeeldingen bovenaan een website, die ook nog eens om de 5 seconden doorschuift naar een volgende afbeelding.
Het is een hele tijd heel erg hip geweest, en ja, ik heb ook sliders op mijn vroegere websites gehad! Maar ons advies luidt altijd om géén slider bovenin je website te zetten om een aantal redenen.

  • het leidt af van het doel (call-to-action)
  • het kan veel laadtijd kosten
  • het neemt enorm veel kostbare ruimte in


Een mooie “hero afbeelding” met een goede call-to-action is een stuk efficiënter en vaak de beste keuze!

hero image

11. Regisseer jouw bezoeker

Jouw bezoeker wil graag aan het handje worden meegenomen. Zorg dat je die hand biedt door deze 11e van de 14 webdesign tips:

  • afbeelding cues
  • interne linkpopulatie
  • interface cues
  • gebruik onweerstaanbare titels

Maak hiermee duidelijk wat jij van jouw bezoekers verwacht en laat jouw website converteren.

regisseer jouw bezoeker

12. Social proof

Misschien wel belangrijker dan ooit, mensen zijn van nature geïnteresseerd in andere mensen en vooral ook de mening van anderen.

Niet voor niks zijn social media platformen zo populair, we zijn stiekem altijd aan het zoeken naar de meningen van anderen om onze eigen mening aan te spiegelen.

Dus laat op je website altijd zien dat anderen positief over jouw zijn. Een goede SEO tip 🙂 verzamel deze reviews op je Google Mijn Bedrijf profiel en plaats deze zelf door op je eigen website. 

13. Geef iets weg

Als je iets hebt weg te geven kun je verkeer genereren. Zo hebben wij een hele stapel gratis SEO tools beschikbaar op onze website.
Maar ook een eBook of een videotraining kan hier uitsteken toe dienen.
Of schrijf een goed artikel met waardevolle informatie.
 
Op deze manier veranderd jouw website van een “online visitekaartje” naar een marketing instrument.

14. Test en optimaliseer

En ben je dan een heel eind? Test je website dan en optimaliseer waar nodig.

Denk aan:

 

Maar ook belangrijk is om te kijken wat nou wél werkt en wat nou niet werkt! Gebruik hiervoor A/B split testing om te zien welke kleur, positie of tekst van een knop bijvoorbeeld wel en niet werkt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Anderen bekeken ook